söndag, april 08, 2012

Intervjuer ✓

Intervju nr. 4 - Ångest och social fobi

1. Ålder, Störning / Sjukdom / Problem / Diagnos
21 år. Har lidit av ångest och social fobi på grund av flera års mobbning.

2. Hur länge har du haft störningen / problemen?

Ångesten led jag av i cirka 12 år. Sociala fobin led jag av i cirka 4 år.

3. Hurudan är/var din vård / medicinering? Har det hjälpt dig?

Jag åt antidepressiva mediciner och beta blockerare. Jag åt medicinen i ett år och blev helt frisk.
Dock inte bara på grund av medicinen utan på grund av min envishet och beslutsamhet att blir frisk.

4. Vilka symtom har/hade du?

Lättare skulle det vara att säga, vilka symtom hade jag inte. Jag hade dagar då jag låg som död i
sängen. Jag orkade ingenting. Jag kunde ligga och stirra helt apatisk mitt ut i tomma intet i flera
timmar. När jag hade som värst ångest fick jag hjärtklappning, svettningar, svimmningsanfall,
svartna för ögonen. Jag undvek sociala situationer så långt det gick. Jag led för mig själv i tysthet.

5. Vad har du upplevt som jobbigast/svårast?
Att jag har missat så mycket på grund av att jag inte orkat eller klarat av att delta i olika sociala tillställningar.

6. Hur har din omgivning / dina anhöriga reagerat?

När jag berättade för mina anhöriga vad jag har varit med om blev de väldigt chockade och ledsna.
Idag är de väldigt stolta över mig för att jag har kommit så långt som jag gjort.

7. Vad gör/gjorde du för att må bättre?

Jag gjorde alla de saker som skrämde livet ur mig. Jag triggade mig till maxpunkten. Jag vet inte hur
många ställen jag svimmat på grund av ångest, vid frissan, olika villor, hemma i soffan och så vidare.
Ändå fortsatte jag att kämpa som en dåre och idag är jag frisk. Men det har inte varit en lätt kamp och
det har tagit många år.

8. Vad är ditt största framsteg/ Vad har du gjort riktigt bra?
Att jag har blivit helt frisk.

9. Vilka är dina mål just nu? Vad vill du lyckas med?
Jag vill berätta för andra om min historia och kunna hjälpa andra som sitter i samma situation
som jag har varit i.

10. Övrigt att tillägga?
Det är en lång kamp. Tålamod och beslutsamhet är A och O. Man ger upp tusen gånger,
man faller, man gråter, man skriker men det viktigaste av allt är att man tar sig upp tillbaka.
Och sist men inte minst man är aldrig ensam!

TACK för dina svar! Verkligen bra att du ställde upp! Ditt sätt att tänka kommer leda dig långt här i
världen. Du har något som många inte har. Du har viljan och modet att försöka. Jag är stolt över dig!
Jag är alldeles säker på att du kommer kunna hjälpa andra med problem, och du kommer göra det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar