torsdag, april 05, 2012

Intervjuer ✓

Intervju nr. 2 - Tvångstankar och handlingar (OCD), panikattacker samt depression

1. Ålder, Störning / Sjukdom / Problem / Diagnos

Jag är 21 år och lider av tvångstankar och handlingar (OCD), panikattacker samt depression.

2. Hur länge har du haft störningen / problemen?
Min första panikattack fick jag i lågstadiet en jul då vi var i Lappland. Förstod inte då att det var en
panikattack. De har följt med mig ända sen. Min diagnos OCD fick jag första året i Yrkes men hade
redan haft dem hela högstadiet. Depression och ångest har följt med mig lika länge.

3. Hurudan är/var din vård / medicinering? Har det hjälpt dig?
Jag började hos en skolkurator i högstadiet som sedan skickade mig till tonårspoli, där gick jag i 4
år och hade 3 olika terapeuter. Sen när mina symptom blev värre så fick jag läkarremiss till en kognitiv
psykoterapeut som jag ännu idag går till. Jag kan inte säga att jag har fått den hjälp jag har behövt, då
skulle jag ju må bra idag. Min kognitiva psykoterapeut hjälper mig, även om jag känner att jag inte får
den hjälp jag behöver. Jag har prövat olika mediciner, har ätit Sertralin en längre tid och den hjälper mot
panikattacker så att jag idag klarar att hantera dem bättre. Jag har ingen medicin för tillfället mot OCD.

4. Vilka symtom har/hade du?
Tvångshandlingar handlar om att man måste utföra olika ritualer. Jag tänker konstant på döden. Jag
måste röra saker ett visst antal gånger, siffror har en viss betydelse och måste upprepa saker jag gör
tills det känns helt rätt osv. En sådan lätt sak som att duscha, kan ta jättelänge för mig eftersom att jag
måste göra utföra mina handlingar tills jag känner mig lugn. Mina symtom om jag inte gör mina
tvångshandlingar är: ångest, illamående, overklighetskänslor, frossa, och det känns inte ”rätt” i kroppen.
Jag är säker på att jag kommer att dö. Jag kan inte fortsätta med det jag håller på med om jag inte utför
tvångshandlingen.

5. Vad har du upplevt som jobbigast/svårast?
Att alltid ha tankar om att något hemskt skall hända, att aldrig få vara lugn och trygg. Att vara så rädd
för att dö så man inte lever. När folk inte förstår en och inte inser hur dåligt man mår.

6. Hur har din omgivning / dina anhöriga reagerat?
Att leva med tvångstankar och handlingar låter knäppt, många förstår inte vilken ångest det skapar
om man inte gör ritualerna. Jag har en underbar ”bornholmssyster” som har varit och är här för mig
i vått och torrt.

Tack så mycket för dina svar. Jag är tacksam över att du ställde upp! Jag vet att du är mycket starkare
än du tror! Du kan klara av hur mycket som helst! Du gjorde en bra insatts då du ställde upp på den här
intervjun, andra kommer garanterat ha nytta av dina erfarenheter. Ta hand om dig! Fortsätt kämpa :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar