onsdag, april 04, 2012

Intervjuer ✓

Jag kommer här i bloggen att sammanställa ett antal intervjuer med personer, liksom jag lider eller har
lidit av någon form av psykisk ohälsa! Hoppas att ni har nytta av det här och att det är intressant för er.
_______________________________________________________________________________

Intervju nr. 1 - Panikångest och depression


1. Ålder, Störning / Sjukdom / Problem / Diagnos
20 år, Panikångest och depression.

2. Hur länge har du haft störningen / problemen?
Panikångest har jag haft i ett år ungefär. Depressionen har varit med mig
mer eller mindre sen jag var 13 år. Den kommer och går i perioder.

3. Hurudan är/var din vård / medicinering? Har det hjälpt dig?
Jag går i samtalsterapi och utför på egen hand KBT med hjälp av boken "Ingen panik".
Ska testa på mindfullness och KBT med terapeut under våren/sommaren.
Min medicin heter Citalophram och har hjälpt mig på det sättet att jag inte lika lätt får
panikattcker längre. Dock tar den inte bort de svåra känslorna av ångest. Så jag kommer
antagligen att tvingas byta medicin inom en snar framtid.

4. Vilka symtom har/hade du?
Jag känner mig ofta nedstämd och otillräcklig. Och lider av panik attacker. Till dem hör
symtom så som kraftig hjärtklappning och rodnad. Yrsel, illamående, huvudvärk,
overklighetskänslor och starka känslor av panik. Jag upplever att jag sitter fast och att
luften tar slut.

5. Vad har du upplevt som jobbigast/svårast?

Absolut jobbigast har varit att ändra på hela livet. Att inte längre kunna gå på stan och café.
Att inte kunna gå på krog och festa med vänner och klasskamrater. Helt enkelt att inte kunna
umgås som förr och göra allt det roliga man vill. Den sociala biten föll mer eller mindre bort
på en kort tid. Jobbigt är också att leva med den ständiga rädslan för nya panik attacker.

6. Hur har din omgivning / dina anhöriga reagerat?

Jag antar att många blev förvånade och osäkra. De visste inte hur det skulle reagera och
behandla mig. Många blev upprörda över att jag inte längre deltog i sociala sammanhang.
Min familj har gjort det bästa av situationen och vi kämpar tillsammans. De stöder mig
och gör allt för att jag ska kunna ta mig framåt och tillbaka till livet igen.

7. Vad gör/gjorde du för att må bättre?

Jag försöker, trots min rädsla att göra saker. Jag jobbar vid sidan av studierna och på jobbet
mår jag faktiskt riktigt bra. Där går jag in i min arbetsroll och glömmer att tänka på panikångesten.
Jag har även börjat öppna mig och prata med människor. Det har sina risker och negativa sidor, men
i längden har det hjälp mig väldigt mycket. Att erkänna mina svagheter och att höra om andras
erfarenheter hjälper mycket mer än man tror. Så att prata med andra har gjort att jag mår lite bättre.

8. Vad är ditt största framsteg/ Vad har du gjort riktigt bra?

Jag har börjat kunna handla mat i en lokal mataffär här var vi bor. Efter varje besök i affären är
jag lycklig och stolt över mina bedrifter. Jag har också gått på stan några gånger. Stressad och
illamående och stirrandes i marken, men ialla fall. Jag var där! Det är ett stort framsteg!

9. Vilka är dina mål just nu? Vad vill du lyckas med?

Mina mål är att kunna umgås med vänner och bekanta på ett avslappnat sätt, att kunna handla
i stora affärer och att leva helt  utan rädslan för nya attacker. Detta ska jag klara av en dag!

10. Övrigt att tillägga?

Att leva med panikångest är svårt och jobbigt. Men jag tänker ändå inte ge upp. Jag ska fortsätta
kämpa tills jag når mina mål! Det kommer bli en lång och tung väg att gå, men jag ska dit!

Detta var ett exempel (jag själv som svarade på frågorna) som du kan utgå ifrån. Om någon av er läsare
vill vara med och svara på frågorna vänligen kontakta mig här på bloggen i form av kommentar eller via
mail-adressen panikangestattack@hotmail.com så skickar jag frågorna till er. Alla är välkomna med!
Just dina erfarenheter kan vara till nytta för oss andra. Ett stort tack till alla deltagande i intervjuen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar