torsdag, april 05, 2012

Ingen panik - steg fem


Steg fem handlar om att man ska lära sig utmana de negativa automatiska tankarna. Detta kapitel är
som klippt och skuret för mig eftersom hela min vardag i nuläget kretsar kring just dessa tankar. Nu
är jag dessutom halvvägs i boken. 5 steg kvar efter detta. Hoppas det kommer hjälpa mig, hoppas!

Som jag berättade tidigare så har jag tillsammans med min psykolog börjat fylla i ett häfte. I mitt häfte
får och måste jag endast skriva ner positiva tankar och saker med varje dag. Ca. 4-5 punkter som har
gjort min dag bra. Detta för att jag helt enkelt ska tvingas till att tänka positiv. Jag är tvungen att hitta
något positivt med varje dag. Ofta blir det bara: Fint väder, Sov bra inatt osv.. För ibland är det nog
svårt att hitta något bra, men ibland överraskar jag mig själv och hittar kanske 8-10 bra saker med dagen.

Tillbaka till steg fem! Jag tänkte ta och göra en av övningarna här i bloggen. Den här övningen heter
- Analysera din panik och går ut på att jag ska jobba med en specifik panikattack och beskriva
tankarna kring den med så få ord som möjligt. Okej läsare, då kör vi väl igång då!

Panikattack
: I skolan - klassrum fullt av elever, gästföreläsare som berättade om anhörigföreningen.

1. Specifik utlösande situation:
Mycket folk i ett litet rum. Jag satt längst bak och kände mig instängd. Det var långt till dörren och
svårt att ta sig ut. Föreläsaren berättade om ett känsligt ämne och nämnde ofta ord som: ångest och
depression. Detta fick mig att må väldigt illa - en panikattack var på väg.

2. Din negativa automatiska tanke:Jag är instängd. Alla ser mig. Jag kommer att dö eller bli galen.

3. Hur starkt tror du på din tanke?
Mycket starkt! 0-100 : 95

4. Mina bevis:
Jag sitter längst bak i klassrummet. Därför känner jag mig instängd.
Om jag skulle stiga upp och springa ut skulle alla se mig.
Tankarna snurrar, det känns som att jag tappar kontrollen och blir galen.

5. Mina motbesvis:
Faktum är att jag inte är instängd. Dörren är inte låst. Jag kan gå ut om jag vill.
Alla ser mig, men det är ju klart eftersom allas ansikten är vända mot dörren.
Jag kan inte dö av mina egna tankar. Och inte heller bli galen.

6. Hur starkt tror du på dina motbevis?
Ganska starkt i nuläget. 0-100: 65.

7. Alternativ tanke:
Det känns hemskt, men det är inte så hemskt som jag tror.

8. Hur starkt tror du på din automatiska tanke nu?
Inte lika starkt. Jag har övertygat mig själv om att det inte var farligt. 0-100: 5.

Tips från författarna: Gör varje negativ automatisk tanke till en signal för att öva. Träning ger
färdighet, men det krävs ett stort engagemang. Ta chansen och ändra ditt liv till det bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar