fredag, februari 24, 2012

Ingen panik - steg tre

Detta är vecka tre med KBT-behandlingen (Ingen panik), vilket innebär att jag nu har kommit till det
tredje steget i boken som behandlar andningen. Man lär sig att att andas rätt med hjälp av träning.

Jag gillade hur de i boken beskrev andningen som en användbar strategi i ångestfyllda situationer där
den fungerar som en direktverkande ångestdämpande tablett. Jag började med stor förväntning läsa i
hopp om att lära mig något hjälpfullt verktyg att använda mig av vid mina egna panikattacker.

Andningsövningarna och testen var något obehagliga. Jag blev yr och fick suddig syn, men det kändes
bra att märka hur snabbt allting återställdes efter en kort paus. Dessa andningsövningar är mycket bra
eftersom man med hjälp av dessa lär sig hur man bör andas för att undvika yrsel och andra symtom
vid en panikattack. Ska bli spännande att testa ändra andningen nästa gång jag har en attack.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar