fredag, februari 10, 2012

Ingen panik - steg ett


Jag har nu läst igenom och bekantat mig med steg ett - Därför får man panikångest.
Steg ett innefattar mycket information kring panikångest, varför man får paniksyndrom,
fakta om kroppsliga reaktioner, ångest och även hur vanligt det faktiskt är med panikångest.

Mycket som står i det här kapitlet kände jag till sedan tidigare, men det är inte utan att jag
började nicka och småle medan jag läste, bara för att jag kände igen mig i allt som sades. 
Egentligen är det ganska skönt att kunna känna igen sig i texten, trots att det handlar om
väldigt tunga och svåra saker. Jag får i alla fall känslan av att jag inte är ensam, att det finns
andra där ute som känner som jag. Att jag inte är galen för att jag känner som jag gör / får
panikångest attacker och upplever många situationer som hotande. Det finns en orsak till
varför jag känner som jag gör, och dessa orsaker kommer fram i steg ett i boken: ingen panik!

Det är svårt att under en panikångest attack intala sig själv om att de kroppsliga symtomen inte
är farliga. Men när man haft ett mångfald panikattack börjar man småningom inse att det inte är
så farligt som man tror. Kanske har man lyckats övertyga sig själv om att det inte är farligt, det
är alldeles normalt att hjärtat slår hårt vid upplevd rädsla. Eller så han man fått insikt i hur det
faktiskt är. Detta är en av orsakerna till varför jag driver den här bloggen. Jag vill att personer
som är rädda och tvivlar på sig själva / sin ångest / sina symtom ska känna igen sig och märka
att de inte är ensamma, att det är fullt normalt att tänka och reagera som man gör. Kämpa på!






2 kommentarer:

  1. Det är tufft, men det går att leva ett fantastiskt härligt liv ändå. Kram från Tini Tut.

    SvaraRadera
  2. Javisst, och det är värt att sträva efter! :)

    SvaraRadera