torsdag, januari 05, 2012

Min medicinering

Jag tar dagligen Citalophram 20mg mot depression och panikångest. Jag har använt mig av medicinen
i 4 veckor nu och den har verkligen hjälp mig hittils. Medicinen är ett antidepressivt läkemedel som hör
till den välkända gruppen av SSRI-preparat. Den behandlar framförallt depression men även panikångest
- patienter får citalophram som medicinering på grund av de lugnande effekterna medicinen har.

Nedan har jag listat olika bieffekter samt symtom jag upplevde före medicineringen inleddes, under
medicineringen och även de ångestsymtom som jag regelbundet upplever. Vid sidan av citalophram
har jag även den lugnande medicinen Xanor som ett slags stöd. Jag försöker dock hålla mig borta från
Xanor i mån av möjlighet eftersom medicinen kan medföra ett beroende. Xanor verkar lugnande på det
centrala nervsystemet och dämpar ångest snabbt. Medicinen är dock inget som jag rekommenderar alls!


Jag hoppas ni har nytta av detta! Feel free att kontakta mig om ni har frågor eller åsikter om medicinen i
fråga. Det är mycket viktigt att komma ihåg att bieffekterna är individuella och påverkar alla på olika sätt!

Tar någon av er Citalophram eller Xanor? hur har medicinerna påverkar er?


länkar:
wikipedia om medicinen, fakta om medicinen, bipacksedeln som medföljer

Symtom före medicineringen:
- djup nedstämdhet / depression
- svår, tung ångest
- total förvirring / kaos i tankegången
- starka känslor av hopplöshet, oro, otillräcklighet,
meningslöshet, konstant rädsla, "livet har ingen mening"
- kroppen på "helspänn" 24/7
- kraftiga skakningar
- apati
- ingen sex-lust
- ingen motivation
- orkade inte vara social
- självmordstankar
- sömnsvårigheter

Symtom under medicineringen:

(4 första veckorna)
- illamående
- magproblem
- dämpad ångest
- lugn / avslappning


Symtom jag forstsättningsvis upplever dagligen:
- utmattning
- yrsel
- lätt ångest
- koncentrationssvårigheter
- förvirring (tankar som snurrar)
- rädsla för kommande händelser
- oro
- milda skakningar (händerna)
- muskelsvaghet (framförallt benen, knäna)
- rastlöshet

1 kommentar:

  1. Hej!

    Oj, va mycket biverkningar du har när du äter Citalopram orion. Själv åt jag Citalopram biochemie 20 mg, och jag fick inte alls så mycket biverkningar, kände mig mest i ett mellanläge, varken ledsen eller glad. Men vi är ju olika, och kanske dessa tabletter är lite olika också..:-).

    Hälsningar
    Ann-sofie

    SvaraRadera