onsdag, januari 18, 2012

En ond cirkel

Panikångest utgörs av rädslan för att få en ny attack, speciellt på platser där det tidigare hänt. Där är
det alltså stor chans att det kommer hända igen. Detta är vardagen för mig och många andra.

När jag väl fått en panikångestattack på en viss plats blir jag hysteriskt rädd för denna plats/situation.
Jag fick en panikattack då jag och min klass satt i cirkel på golvet, och ända sedan den dagen har jag
varit livrädd för att sitta i ring/cirkel. Jag blir vettskrämd och får en panikattack när det bildas en ring
runt omkring mig. Jag känner mig instängd och fasthållen. Alla kan se mig. Alla ser då jag blir galen.

Denna kraftiga rädsla för platserna/situationerna gör att jag (och alla andra med panikångest) undviker
just dessa saker så långt det bara går och helst, helt och hållet. Det blir en ond cirkel som sätts igång.

Jag får en panikattack i en affär - PANG - Jag blir rädd för att gå in i affärer, butiker, och liknande,
detta i sin tur leder till att jag blir rädd för att handla, betala och slutligen blir jag rädd för att möta
någon över huvudtaget. I värsta fall kan en person med panikångest isolera sig helt och håller från
resten av omvärlden. Detta endast på grund av rädslan. Rädslan för att få en panikattack.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar