onsdag, januari 18, 2012

Min panikångest - attackerna


Jag nämnde i ett tidigare inlägg alla mina rädslor, dvs. alla de saker/situationer som skrämmer mig.
Dessa skrämmande situationer leder i värsta fall till en kraftig panikångestattack. Den ena hemskare
än den andra. Det är just dessa rädslor som utgör grunden för panikångest. Ibland kan även blotta
tanken på en av de skrämmande situationerna utlösa en panikångestattack.
____________________________________________________________________

exempel: Jag är rädd för att vara på platser med mycket folk och trängsel. Panikkänslorna kickar
igång, och jag blir livrädd för att svimma, bli instängd eller utpekad. Rädslan för att dessa saker ska
hända leder till att jag vill fly. Om detta är möjligt - gör jag det, och då upphör panikkänslorna direkt.

Men om flykt inte är ett alternativ (t.ex. lektion, föreläsning - måste sitta kvar) stormar paniken upp,
tar till sig mer och mer kraft tills den slutligen når sin fullaste styrka och avtar sedan långsamt tills den
avslutningsvis tar slut. Här nere har jag listat de symptom jag upplever före, under och efter en attack.

Före jag får min panikattack:
(förutsatt att jag befinner mig i en pressad situation)

1. Börjar känna ett visst obehag - redan här anar jag oftast onåd, flyr om jag kan.
2. Knäna, benen och armarna domnar - känns som att musklerna ger efter och man kommer falla
3. Känner mig yr - tankarna börjar snurra, paniken tar sats

När det är för sent att stoppa attacken / under attacken:


1. Känner att jag tappar andan / inte får luft - panik, panik, panik. känns som att jag dör.
2. Hjärtat slår omänskligt fort, pulsen rusar - ljuden isoleras, allt jag hör är mitt eget hjärta
3. Overklighetskänslor - tappar kontrollen över situationen. allt svävar och paniken är i full gång.
4. Kraftigt illamående - börjar även här ofta hyperventilera i ren panik
5. Har varmt / kallt om vartannat - kraftig rodnad över hela ansiktet (värst!)
6. Börjar skaka - oftast händerna, men ibland även hela kroppen

När attacken börjar gå över:

1. Spänningen släpper - varje muskel i kroppen har varit spänd under attacken
2. Plötslig utmattning / slapphet / trötthet - eftersom attacken verkligen tar på krafterna
3. Illamående - som pågår länge, länge. ibland upptill timmar efter attacken
(4. Huvudvärk - dock mera sällan)
5. Skakig och svag - även detta upptill flera timmar efter attacken. Är även rädd efter en
attack att en ny skall komma genast efteråt. Rädslan är mycket kraftig och håller i sig länge.
6. Muskelsvaghet - känner att jag inte orkar göra någonting alls resten av dagen. Vill bara sova.

Så här ser en vanlig panikattack ut för mig. Hur upplever ni attackerna och symptomen?
Kommentera gärna och berätta om hur era panikattacker ser ut. Är jag ensam om att känna så här?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar