tisdag, mars 20, 2012

Ur min dagbok - Kära fjortonåriga jag!



Kära fjortonåriga jag,

jag skriver det här med små bokstäver - för du ogillar allt som är stort redan här. jag veta att allt känns
tungt och jobbigt nu, fast du innerst inne har svårt att erkänna det. det här året har varit väldigt tungt,
från början till slut och du kommer tyvärr inte att komma ihåg så mycket från den här tiden. när du i
framtiden ser tillbaka på det här året finns inte mycket annat än blackouts och korta minne från de
stunder då du grät och skrek på hjälp. du var så deprimerad att du förträngt allt som hände dig här.
Morfars bortgång drabbade dig hårt, men kära fjortonåriga jag, fall inte ner, han skulle inte ha velat det.
gråt dig inte igenom natt efter natt och sluta för guds skull inte äta. du är alldeles för ung för att vara
djupt deprimerad, och alldeles för sårbar för att kasta dig in i  pojkars armar nu. Det är här det börjar.
Här kommer du att bli  ihop med din allra första pojkvän, men ta det inte på allvar för det kommer bara
hålla i ganska exakt 11 månader, och du är alldeles för ung. och alldeles för dum.


Kära femtonåriga jag,
Du dricker alldeles för mycket nu. Och du har absolut ingen aning om hur mycket du sårar din
mamma och pappa. Dom älskar dig så väldigt väldigt mycket, men du kan inte se det. Du ser
ingenting. Du är förblindad av sorg och förvirring, och tonårstiden är en svår tid, tro mig, jag
vandrade med dig genom allt det svåra. Men kära femtonåriga jag, din kropp tål inte 1 liter sprit
varje helg. Kan du inte bara förstå det? Var inte rädd. Allt känns för jävligt nu, men det kommer
bättre tider. Det gör det. Du äter ingenting nu, och helt ärligt så klär du inte i endast 39 kilo. Din
mamma gråter när du inte ser, och du gråter när alla ser. Snälla femtonåriga jag, ryck upp dig. Gå
till psykologen, prata med dina föräldrar, dom förstår dig bättre än någon annan. Fast du inte tror
det nu. Och här kära jag, vill jag att du ska vara på din vakt. Du kommer bli förälskad. Du kommer
bli förblindad och inte se allt det hemska runt omkring dig. Du är dum som tror på allt det här. Men
snälla snälla femtonåriga jag, lyssna på dina vänner, han är inte bra för dig. Han kommer dra dig ner
till ett helvete som kommer ta år och åter år att ta dig upp ifrån. Han kommer förstöra allt det goda
som finns i dig för en lång tid framöver. Kära femtonåriga jag, kan du inte bara förstå, Du hör inte
hemma i ett misshandelsförhållande. Du ska inte behöva ta alla de hemska orden och slagen.
Du förtjänar så mycket bättre. Kära femtonåriga jag, var stark nu.

Kära sextonåriga jag,
Det här året når du en punkt i ditt liv då allt tar en vändning. Någonting händer inom dig, det ljusnar
äntligen lite grann. Det har tagit tid, men du har äntligen kommit vidare. Du går ut högstadiet det här
året, det är en härlig tid som du njuter av. Kom ihåg den här tiden, snälla sextonåriga jag. Du lär dig
mycket om livet nu. Du börjar äntligen äta igen, tack tvare intresset för träning som väcktes hos dig.
Nu börjar livet igen. Jag är stolt över dig för du har lärt dig att ta hand om dig själv nu. Tack sextonåriga
jag för att du inte gav upp utan gav livet en chans till.

Kära sjuttonåriga jag,
Det här året kommer inte alls bli som du tänkt dig. Du börjar gymnasiet tillsammans med alla dina
bästa vänner. Det blir en stor förändring, men det går bra. Till en början. Här kära sjuttonåriga jag
vill jag att du förbereder dig, för nu kommer ett hårt år komma, med många ensamma nätter. Nätter
fyllda av hat och tårar. Många nätter i berusat tillstånd där du varje gång sist och slutligen gråter och
undrar vad som gick fel. Jag önskar jag kunde säga; vad var det jag sa? För det är först nu du börjar
inse att "den stora kärleken i ditt liv" kanske inte är så kärleksfull after all. Du kommer gå sönder mer
och mer, bit för bit. Du slås sönder av hans ord och slag. Kära sjuttonåriga jag, stå på dig. Lämna
aset innan du får lust att lämna dig själv. Du är värdefull och vacker fast han säger annat. Tro inte på
idiotjäveln, han är bara ute efter att såra dig. Snälla sjuttonåriga jag, ge honom fingret och res dig från
dina spillror. Du ska inte ligga på golvet å undra varför man får sparka på någon som redan fallit till
marken. Det blir bra sjuttonåriga jag, men det blir inte lätt.

Kära adertonåriga jag,
Analysera inte allt och alla. Vissa människor vill dig faktiskt väl. Lita på människor i din omgivning,
alla är inte ute efter att skada dig fastän du tror det. Du blir myndig nu. Du får bilkörkort och börjar
springa på barer. Detta blir ett bra år, kära adertonåriga jag, och jag är så lycklig att kunna berätta det
här för dig. Du kommer bli kär igen. Fast du tappat hoppet på allt vad män och kärlek innebär. Men
denhär gången blir det äkta. Kära adertonåriga jag, den här gången kommer du bli älskad, för den du
är och inget annat. Du kommer bli behandlad såsom du verkligen förtjänar och den här underbara pojken
vill dig bara väl. Ni träffas på midsommar, en underbar sommarnatt och du faller för honom direkt.
Jag vet att du har svårt att tro det adertonåriga jag, men det är den här mannen som du inom kort
kommer flytta ihop med och leva med. Ni har det underbart tillsammans och du är äntligen lycklig.
Du har bra kontakt med dina föräldrar nu, och du ångrar allt elakt du sagt under åren när du inte varit
dig själv. Kära adertonåriga jag, det går bra nu.

Kära nittonåriga jag,
Du har tagit studenten nu. Det var en fin dag som du alltid kommer att kunna se tillbaka på med ett
leende på läpparna. Du har flyttat hemifrån och bor nu i stan med din fina pojkvän. Du har börjat
studera i yrkeshögskola nu. Allt borde vara bra. Men tyvärr nittonåriga jag, här tar ditt liv en vändning
igen. Du blir under hösten alltmer deprimerad och det kommer sluta med mörker och mediciner. Din
panikångest kommer bryta ut nu. Du kommer inte förstå vad det handlar om. Du kommer vara rädd
och osäker, men kära nittonåriga jag, det finns hjälp att få. Du har stöd från vänner och familj, och
framför allt din vackra pojkvän, han kommer finnas där för dig, genom allt det hemska. Det blir en
svår och tung tid för dig nu, men den här tiden kommer också att lära dig mycket om livet.
Du kommer bli stark. Fastän du känner dig ensam och svag. Du tar dig upp igen. Det vet jag.

Kära tjugoåriga jag,

Du har hela livet framför dig. Kämpa med skolan och gör ditt bästa. Du är bra och du förtjänar ett
bra liv. Stöt inte bort dina nära. De bryr sig om dig och älskar dig för den du är. Du har lärt dig leva
med din panikångest nu, och jag är mycket stolt över dig. Kära tjugoåriga  jag, jag vet inte hur din väg
ser ut framöver, men jag vill ändå att du ska kämpa på. Jag vill inte att du ger upp. För livet har mycket
mer att erbjuda. Kämpa på kära tjugoåriga jag. Jag vet att du klarar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar