fredag, mars 30, 2012

Läkarbesöket 29.3.2012


Inför läkarbesöket var jag mycket nervös. Vilket antagligen märktes ganska tydligt när jag kom 3h för tidigt!
Läkartiden var klockan 13 och inte 10 som jag trodde. Där fick jag mig. Nåväl, klockan gick  och slutligen
blev det dags att möta läkaren på riktigt. Jag satt i väntrummet och skakade som ett löv i vinden, och när
mitt namn ropades upp slog hjärtat volter av panik. Jag ville verkligen inte veta vad som ska göras. Jag mår
dåligt av förändringar och behöver den struktur jag byggt upp för mig själv för att överleva. Tror jag.

Med läkaren gick vi igenom min journal. Jo, jag har faktiskt en sådan. Sida upp och sida ner om mig och
mitt mående. Det var inte helt lätt att ögna igenom det ska jag säga er. Det var som att få sig själv serverad
på fat ungefär. Svart på vitt. Inga undanflykter. Bara ord efter ord som beskrev mina symtom och attacker.

Jag berättade om mina maniska drag, min extrema koncentrationssvårigheter, min oförmåga att läsa en
text och förstå vad den handlar om. Mina kraftiga skakningar och den ständigt närvarande ångesten.
Medicinen jag tar nu (Citalophram) har hjälpt mot de värsta panikattackerna. Känslorna av panik är
här med mig varje dag. Men attackerna är färre och inte alls lika kraftiga som tidigare. Jag kan stoppa
dem innan de bryter ut - känns det som. Men medicinen har dessvärre inte hjälp mot min kraftiga ångest.
Och den gör det mycket svårt för mig att fungera normalt i vardagen. Den gör mig handlingsförlamad.

Läkaren konstaterade att min ångestnivå mellan attackerna är mycket hög och att jag "fastnar" i känslorna
av ångest och panik mellan attackerna. Rädslan för nya attacker bygger upp en ångest som förstör mig.
Därför ville min läkare att vi skulle byta medicin helt och hållet. Från citalophram till venlafaxin.

Detta utlåtande gjorde mig stressad och ångestfylld. Dosen skulle bli omåttligt mycket högre än min
nuvarande och jag fylldes bokstavligen av skräck. Tack och lov var jag modig nog att spjärna emot!
Jag berättade hur jag upplevde detta och bad om att först få prova med att bara öka dosen av min
nuvarande medicin. Detta gick läkaren med på och bokade in en ny träff om tre veckor. Om den ökade
dosen inte har hjälp kommer vi att byta till den nya och starkare medicinen. Med blandade känslor.

Läkaren lovade mig guld och gröna skogar med den nya mirakelmedicinen. Men jag är ändå  mycket
rädd. Jag vill inte experimentera med läkemedel. Jag är rädd att det någonstans ska slå slint! Den nya
medicinen verkar dessutom på flera signalsubstanser i hjärnan. Inte endast serotonin utan även
noradrenalinet kommer påverkas av denna medicin. Vi får se. Nu ska jag höja dosen till att börja med!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar