fredag, mars 23, 2012

Ingen panik - steg fyra


Denna vecka  har jag behandlar steg fyra i boken Ingen panik. Kapitlet handlar om att arbeta med
sina tankar och lära sig att tolka dom på rätt sätt. Man lärde sig i detta steg att bemöta tankarna.

Jag blev fullständigt euforisk och fylld av hopp då jag läste meningen:

"... om du kan lära dig att bli mindre orolig för att få attacker kommer du att uppleva färre. Målet med
behandlingen är att du ska se en attack som en kort period av obehag - .. och inte som en katastrof. "

Personer som lider av panikångest fruktar själva ångesten och dess symtom mer än andra. Vi tror att dessa
symtom är skadliga och kommer göra oss illa. För att bli av med denna rädsla och själva panikattackerna
behöver man jobba hårt. Det räcker inte med att prata om dem, förstå dem och äta medicin - utan man
måste lära sig att arbeta med tankarna kring dem. Tankarna är mycket starka och kan påverka oss stort.

Tankarna hos en person med panikångest kan med tiden bli tvångsmässiga. De domineras av fara och
hot av olika slag. Man blir helt enkel van att tänka i dessa negativa banor. Vilket behöver avvänjas.
Vid en panikattack känner man av de fysiska symtomen mycket tydligt eftersom all fokus ligger där.

I det fjärde steget fick man skriva ned sina tankar som man har under en panikattack. Mina tankar är:

- jag tappar kontrollen
- jag kommer att spy
- jag blir alldeles röd
- jag kommer att svimma
- jag kommer bli galen
- jag kommer att dö

Nästa steg i det behandlade kapitlet upplevde jag som väldigt obehagligt. Man skulle blunda och tänka
sig tillbaka till en svår panikattack. Man skulle sätta sig in i den attacken och känna de känslor man hade.
När man var där skulle man stanna kvar i sina ångestkänslor och bli medveten om vilka tankar man hade.
Detta var för mig mycket obehagligt. Kände mig svag och utmattad efter testet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar