fredag, mars 23, 2012

Hur gör jag för att överleva? - Jag lär mig.




Passande låt. En mycket vacker och passande låt dessutom. En låt att lyssna till och förälskas i.

För att överleva med panikångesten behöver man lära sig. Lära sig leva med den, fungera
med den. Det är inte lätt. Det är faktiskt riktigt jobbigt, och så in åt helvetes tungt och svårt.

När jag ska göra något som jag vet att kan sluta med en panikattack, något svårt och kanske
till och med skrämmande, exempelvis att gå in i en affär och handla, börjar jag omedelbart
med mina överlevnadsknep. Med hjälp av dessa kommer jag kanske att överleva - säger jag
åt mig själv, när jag står vid tröskeln och inget hellre vill än att springa därifrån. När jag går
in i en butik börjar jag genast andas djupare. Detta är något jag lärt mig att underlättar. Jag
andas djupt och högt (så att jag själv hör mina andetag högt och tydligt) In och ut. Högt.
Detta gör att jag inte kan drabbas av tanken på att jag inte får luft och ska kvävas.

Med hjälp av att andas högt så att jag själv hör det har jag lyckats med väldigt mycket. Ni ska
verkligen testa det här! För det hjälper verkligen. Det är ett hjälpmedel på vägen till att klara av
många av de svåra saker som man verkligen vill göra. Det kan fungera riktigt bra! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar