måndag, mars 26, 2012

Boktips nr. 2 - Jag är inte galen!


När jag hade fått min diagnos vinglade jag, mycket omtumlad ut från läkarens rum. Jag var ställd mot
väggen. Hade inget mer att säga. För vad skulle jag säga? Jag visste ju ingenting om det här. Jag lider
av panikångest, men vad är det för något? Jag sökte upp mina symtom på internet men jag blev bara
mer skrämd av allt som  stod skriver där. Då kom räddningen. Räddningen blev Anna Lithanders bok
Jag är inte galen! För det var ju just galen jag trodde att jag var. Jag tänkte: okej, nu blir det psyket nästa.

Boken räddade mig. Okej tänker ni, hur kan en bok rädda liv? Jo - jag kände igen mig i texten, jag kände
gemenskap och jag kände mig accepterad. Min bild av mig själv och min psykiska ohälsa förändrades,
för all framtid. Boken gjorde mig bra. Den gjorde mig klok och trygg mitt i stormen av diagnoser och
mediciner. Jag fann mitt lugn i Lithanders ord och jag har haft mycket stor nytta av det jag lärde mig då.

Jag rekommenderar verkligen den här boken varmt. Min mamma läste den också efter att jag fått min
diagnos och hon sade sig förstå mig mycket bättre när hon läst den. Hon påpekar än idag om saker
som stod där. Hon kan säga: Men kommer du ihåg vad det stod i den där orange boken? Du ska nog
försöka göra saker fast du är rädd för att misslyckas!
Och jag är jätteglad att hon tog tag i saken och
läste. Det har hjälp både henne och mig och vi vet nu hur den andra känner det. Jag som insjuknad och
mamma som anhörig. Boken är lättläst och kommer garanterat att hjälpa dig som lider av panikångest!

Jag lånade boken från biblioteket, men jag tror faktiskt att jag ska ta och köpa den, så att jag har ett
eget exemplar att bläddra i när andan faller på. Och eftersom den utgör ett mycket viktigt stöd för mig!

Länkar: adlibris.com om boken, bokia.se om boken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar