fredag, februari 24, 2012

Psykologbesök nummer. 9

Idag hade jag tid hos psykologen. Jag åkte iväg med blandade känslor (som vanligt). Men ju mer jag
tänkte efter, desto bättre kändes det. Jag har nu börjat inse att det gör mig gott att få samtalsterapi.
Jag är en väldigt känslig människa som ständigt behöver få uttrycka mina känslor, i hemmet har det
blivit en vanesak för de inblandade att lyssna till hur jag känner mig, men hos psykologen bemöts
man på ett professionellt sätt där det man säger analyseras och fördjupas. Det hjälper mig mycket.

Jag frågade min psykolog vad jag ska börja göra åt mina negativa tankar. Jag bygger dagligen upp
min förväntansångest och redan från första vakna stund börjar tankarna snurra vilt omkring. Jag gör
dagen tung och svår genom mina egna dystra tankar. Jag har även mycket svårt att koncentrera mig
på olika uppgifter och saker som ska göras eftersom mina tankar bara flyger omkring.

Vi konstaterade att jag ska försöka:
- Lugna ner mig, man behöver inte alltid ha så bråttom
- Ta en tanke i gången och göra en sak i taget: först klä på, sen sminka, sen bädda
- Tänka positivt! Genast från morgonen ska jag börja tänka vilka positiva saker dagen har att erbjuda.

Jag fick även en uppgift som jag ser väldigt mycket fram emot. Jag ska skaffa ett häfte där jag varje
dag ska skriva upp vad som är bra med just den dagen eller veckan. För att helt enkelt tvinga bort
alla de negativa tankarna. Jag har försökt vända till det positiva men de hemska jobbiga tankarna tar
oftast slutligen över hela dagen. Med den här uppgiften ska jag försöka tvinga mig själv till att sluta
svartmåla varje dag, och istället se det positiva: Vad jag lyckats göra, om jag har sovit bra, bra väder,
helg.. osv. Det är synd att tankarna ska ställa till med så mycket, men psykologen sa också att detta
är vanligt och att de flesta som lider av depression eller ångestsyndrom gör på detta sätt. Nu hoppas
jag bara att uppgiften ska göra det lättare för mig att bli av med mina negativa tankar och sluta tänka
i dessa hopplösa banor. Nu ska solen skina och jag ska börja tänka positiva tankar om allt och alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar