tisdag, januari 10, 2012

En bit på vägen

Jag och min pojkvän har tillsammans skrivit en lista på saker jag ska göra, ställen jag ska besöka och
utmaningar jag ska börja klara av. Vi har listat fem lite lättare saker som jag först skall utföra och sedan
följer 20 punkter med lite större utmaningar. Jag ser verkligen fram emot att ta mig an den här utmaningen.

Vi har listat upp de saker som jag är rädd för att göra men som jag tvunget måste börja klara av.
Det handlar om att äta med stark belysning på, betala i en affär, stå i kö, besöka biblioteket,
handla i större mataffärer, gå på bio och sitta mitt i salongen  och andra saker som för mig är svåra.

Jag  orkar verkligen inte leva så här begränsat längre. Jag är arg och besviken på mig själv, och ska med
hjälp av listan klara av att ta mig tillbaka till livet innan panikångesten. Dock blir jag lite lätt hysterisk då
jag läser de svåraste punkterna, eftersom det handlar om sådana saker som jag i skrivande stund aldrig
aldrig aldrig någonsin skulle ta mig för.

Men jag hoppas verkligen att detta kommer hjälpa mig tillbaka till en normal och obegränsad vardag, och
detta är något som jag rekommenderar för er andra där ute med panikångest och social fobi, - gör en
lista på saker du vill klara av att göra, och försök  sedan göra dessa saker ensam eller tillsammans med
någon du litar på och känner dig trygg med. Det är verkligen inte lätt! Det råder det inga tvivel om, men
det är värt ett försök! Tänk på den enorma lyckan, glädjen och framförallt stoltheten du får känna när du
klarat av någon av utmaningarna och får kryssa av dem på listan. Då vet du att du verkligen  lyckats!

Som min mamma så fint sa då jag lyckligt ringde och berättade att jag vågat vara inne i en mindre butik:
"Det låter ju riktigt bra, sakta mak tillbaka till livet!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar