måndag, april 23, 2012

Övergångsläge?

Jag tänkte berätta lite om hur det går med nedtrappningen av medicinen citalopram. 

Jag tar nu en halverad dos av den ursprungliga mängden jag brukade ta varje dag. Egentligen har det
varit ganska skönt eftersom jag mådde hemskt dåligt av den höjda dosen. Jag hade kraftigt illamående
från morgon till kväll och det har nu helt försvunnit helt, vilket verkligen är jätteskönt. Jag orkar göra
så mycket mer nu än tidigare. Det känns som om jag brutit mig ut ur något som hållit mig i styr länge.

Dock känner jag mig inte helt stabil just nu. Jag vet inte om det har med den minskade dosen att göra
men jag är hemskt känslig och gråtmild nu. Tårarna kan börja spruta i princip när som helst, det spelar
ingen roll och jag är arg, ledsen eller glad - tårarna rinner som ett vattenfall oavsett vad. Jag har grymma
humör-svängningar och känner mig allmänt upp och ned vänd. Hela min värld glider runt just nu och
det känns som om jag inte riktigt hinner få tag i någonting alls. Detta hoppas jag att går över då den nya
medicinen sätts in. Har någon av er läsare erfarenhet av något liknande? Kontakta mig gärna i såna fall! :)

1 kommentar:

  1. Hej,
    Jag är ny på din blogg och fullkomligt älskar att läsa den. Något som jag har känt sen jag fick min första attack för två år sedan är att man känner sig så otroligt ensam och isolerar sig gärna så det är väldigt roligt att se att någon faktiskt har gjort en blogg om det.

    Jag gick på citalopram tidigare och trivdes bra med den medicinen dock sa min läkare att nya studier har visat att vissa hjärtproblem har framkommit (inte enbart av tabletterna givetvis) och fick då byta till sertralin. Och biverkningarna på dessa var hemska. Kändes som att man "gick 14 steg bakåt" ungefär, hela processen började om och jag känner igen mig i många utav de biverkningar du beskriver.

    Kram Sara

    SvaraRadera